Szczegóły dokumentu
Powrót do listy dokumentówI. Wymagane dokumenty:
W ciągu 14 dni od zaistnienia faktu należy zgłosić obowiązek podatkowy. Należy załączyć:
1. Akt notarialny lub
2. Umowę dzierżawy gruntów rolnych
3. Podanie o ulgę
II. Miejsce złożenia dokumentów:
Biuro Obsługi Mieszkańców lub w pokoju Nr 34-A
III. Termin i sposób załatwienia sprawy:
Do 30 dni po otrzymaniu dokumentów wystawiana jest decyzja w sprawie naliczenia podatku uwzględniająca przysługujące ulgi.
IV. Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Chełmie za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie składa się – jak w punkcie II).
Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
V. Ulgi:
1. Z tytułu nabycia gruntów na utworzenie gospodarstwa rolnego lub dzierżawa na okres 10 lat w przypadku gdy powierzchnia gospodarstwa nie przekroczy 100 ha.- podstawa prawna art. 12 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym.
Przez okres 5 lat – zwolnienie całkowite z podatku rolnego, w 6 roku – 75% ulga, w 7 roku 50% ulga.
2. Ulga inwestycyjna – w przypadku modernizacji lub budowy budynków inwentarskich oraz obiektów służących ochronie środowiska. Ulga wynosi max. 25% poniesionych nakładów i może być wykorzystana w ciągu 15 lat – aż do wyczerpania limitu. Podstawa prawna – art. 13 ustawy – jak w punkcie 1.
VI. Jednostka odpowiedzialna:
Wydział Finansowo - Podatkowy UM Krasnystaw – stanowisko ds. wymiaru podatków
VII. Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym.
VIII. Uwagi:
A. Klasa V i VI są ustawowo zwolnione z podatku rolnego
B. Termin płatności podatku można odroczyć lub rozłożyć na raty
• Podstawa prawna – art. 67a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa
• Wniosek o powyższe należy złożyć w Biurze Obsługi Mieszkańców UM
• Wnioski o odroczenie lub rozłożenie na raty są zwolnione z opłaty skarbowej
• Przy odraczaniu podatku lub rozkładaniu na raty nalicza się opłatę prolongacyjną w wysokości 50% należnych odsetek – podstawa prawna – Uchwała Nr XIV/113/2016 Rady Miasta Krasnegostawu z dnia 25 lutego 2016 r. w sprawie wprowadzenia opłaty prolongacyjnej na terenie Miasta Krasnystaw.
C. Zaległość podatkową można umorzyć.
• Podstawa prawna – art.67a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa
• Wniosek o umorzenie składa się w Biurze Obsługi Mieszkańców Urzędu po terminie płatności podatku
• Powyższe czynności są zwolnione z opłaty skarbowej.
D. Po upływie terminu płatności raty podatku wystawia się upomnienie. Należność winna być uregulowana w terminie 14 dni. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do Urzędu Skarbowego w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
E. Terminy płatności podatku rolnego – wymienione w Decyzji podatkowej:
I rata – do 15 marca każdego roku
II rata – do 15 maja każdego roku
III rata – do 15 września każdego roku
IV rata – do 15 listopada każdego roku
F. Wpłaty można dokonywać u sołtysów lub na indywidualny rachunek bankowy podany w decyzji podatkowej.
Dodano do BIP dnia: 2012-12-18 16:38:45